Τρίτη 2 Νοεμβρίου 2010

¨Οσμωση

To πρόβλημα της όσμωσης, απαιτεί την απομάκρυνση της εξωτερικής
στρώσης gelcoat του σκάφους, καθώς και όλες τις στρώσεις GRP κάτω
από αυτό, που έχουν εξασθενίσει από τη χρήση resinhydrolysis". Όταν η
επιφάνεια είναι πλέον καθαρή και στεγνή και η υγρασία έχει πέσει σε
ικανοποιητικό επίπεδο, ακολουθεί η επικάλυψη της επιφάνειας με εποξικό
υλικό. Η διαδικασία μπορεί να ακούγεται απλή, αλλά διαρκεί από οκτώ 
έως δέκα εβδομάδες, μερικές φορές και περισσότε­ρο, ανάλογα με το
πόσο γρήγορα στεγνώνει το σκάφος και κατά πόσο αντιδρά στις 
διαδικασίες του στεγνώματος.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ

Υγρασία που προέρχεται από τις δεξαμενές, μπορεί επίσης να επιβραδύνε
ι την διαδικασία του στεγνώματος, γι' αυτό μη ξεχάσετε να στεγνώσετε
τα ύφαλα και να αδειάσετε το νερό από τις δεξαμενές και τα ταμπούκια
που είναι σε επαφή με τη γάστρα. Τα ταμπούκια, πρέπει επίσης να 
αδειάσουν και να παραμείνουν ανοιχτά ώστε να εμποδιστεί η 
δημιουργία υγροποιήσεως.

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΤΟΥ GELCOAT

Το gelcoat μπορεί να απομακρυνθεί από το σκάφος με ποικίλους τρόπους.
Είτε με απολέπιση, είτε με υδραμμοβολή υπό πίεση. Αντί για άμμο,
μπορεί να χρησιμο­ποιηθεί και ένα μείγμα πηλού ή γύψου ή και πάγος
. Επίσης μπορεί να τριφτεί η επιφά­νεια και μετά να λειανθεί με γυαλόχαρτο.
Ο καλύτερος τρόπος είναι η απολέπιση. Διατηρεί απείραχτη την επιφάνεια
της γάστρας, αφαιρώντας όμως με ακρίβεια τις επικαθίσεις. Το εργαλείο
απολέπισης του gel, μοιάζει με ηλεκτρικό τρίφτη που χρησι­μοποιείται σε
ξύλο και συγκεντρώσει τα απολεπίσματα του GRP σε ένα βιομηχανικό
σάκο με κενό αέρος. Το gelcoat ποικίλει ως προς το πάχος του. Οι περιοχές
κοντά στα ύφαλα ή στα chines ίσως να χρειαστούν και δεύτερο χέρι
απολέπισης. Αν υπάρχουν ακόμη κενά ανάμεσα στα διάφορα στρώμα­τα
ή αν το νερό έχει ήδη διαβρώσει τον πολυεστέρα που συνδέει τα στρώματα
, ίσως απαιτηθεί ένα κατά τόπους δεύτερο χέρι απολέπισης ή ένα δεύτερο
χέρι σε όλη τη γάστρα.

ΑΜΜΟΒΟΛΗ
Μετά την απολέπιση, η επιφάνεια που έχει αποκαλυφθεί είναι
ελαφρώς αδρή ώστε να ανοιχθούν τυχόν κενά που έχουν απομείνει
κοντά στην επιφάνεια. Μαλακό ή χωρισμένο σε στρώματα fiderglass
που βρέθηκε σ' αυτή τη φάση, απομακρύνεται, επιτρέποντας μία 
ακριβέστερη επιθεώρηση της δουλειάς. Αν δεν ανοιχτούν τα κενά, 
τα στρώματα δεν πρόκειται να στεγνώσουν.

ΠΛΥΣΙΜΟ - ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΜΕ ΑΤΜΟ
Παρόλο που φαίνεται παράδοξο, το πλύσιμο της επιφάνειας που έχει
αποκαλυφθεί, παίζει αποφασιστικό ρόλο. Από τη στιγμή που η επιφάνεια
έχει εκτεθεί, αρχίζει να στεγνώνει και να συγκεντρώνει επάνω της, 
βλαβερές ουσίες, συμπεριλαμβανομένων γλυκόλιου και στυρένιου
. Αυτές, καθώς έρχονται σε επαφή με τον αέρα, στεγνώνουν και
δημιουργούν ένα στρώμα, που μοιάζει με ρητίνη και που εμποδίζει
το περαιτέρω στέγνωμα. Ένας απλός καθαρισμός με ατμό ή με ζεστό 
νερό, απομακρύνει τις στεγνωμένες αυτές επικαθίσεις, ώστε να
συνεχιστεί η διαδικασία στεγνώματος. Το πλύσιμο θα ,πρέπει να
επαναλαμβάνεται κάθε 48 ώρες, ανάλογα με την κατά τόπους μέθοδο
στεγνώματος και τα ίχνη της υγρασίας. Το τεστ του «χάρτη ηλιοτροπίου»,
για τη μέτρηση του ph είναι μία καλή μέθοδος για να διαπιστώσετε αν ο
ι βλαβερές ουσίες έχουν απομακρυνθεί από την επιφάνεια του σκάφους.

ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΣ ΥΓΡΑΣΙΑΣ
Οι μετρήσεις υγρασίας γύρω από τη γάστρα γίνεται συνήθως ανά δύο πόδια
και κάθε μέτρηση μαρκάρεται επάνω στη γάστρα. Τεχνικοί και ναυπηγεία
χρησιμοποιούν συνήθως δύο διαφορετικούς τρόπους μέτρησης, η 
περιεκτικότητα σε υγρασία είναι η ίδια. Συνήθως η μέτρηση υγρασίας 
θα πρέπει να πέσει κάτω από το 5% σε έναν Sovereigh μετρητή υγρασίας
ή κάτω από το 50% σε έναν μετρητή Τραινεχ.

ΣΤΕΓΝΩΜΑ
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να στεγνώσει η γάστρα. Εξαρτάται από τον
διαθέσιμο χρόνο και τα χρήματα που κάποιος διαθέτει. Ένας από αυτούς
είναι η απολέπιση του σκάφους το φθινόπωρο, ώστε να στεγνώσει
φυσιολογικά κατά τη διάρκεια του χειμώνα, ίσως προφυλαγμένο κάτω από
ένα στέγαστρο. Την άνοιξη, όταν οι θερμο­κρασίες ανεβαίνουν, απαιτείται 
εποξικό υλικό. Μία προστατευτική ποδιά από πολυαιθυλένιο, πιασμένο γύρω
από την ίσαλογραμμή, εμποδίζει το νερό της βροχής και την επιβράδυνση
του στεγνώματος από τους ατμούς. Ένα πλαστικό υπόστρωμα κάτω από το 
σκάφος, εμποδίζει την υγρασία να ανεβαίνει προς τα επάνω. Το στέγνωμα
επιβραδύνεται όσο πέφτει η θερμοκρασία κι έτσι η διαδικασία είναι πιο
αποτελεσματική σε στεγασμένους χώρους. Όταν η θερμοκρασία ανεβαίνει,
μπορούν να ανοιχτούν οι άκρες του στεγάστρου ή της τέντας ανάλογα και το
αεράκι που θα φυσάει θα μειώνει την υγρασία. Το καλοκαίρι το σκέπαστρο
μπορεί να φύγει. Το παθητικό στέγνωμα μπορεί να επισπευτεί στις τελικές
φάσεις, με μία δραστική μέθο­δο στεγνώματος.

ΔΡΑΣΤΙΚΟ ΣΤΕΓΝΩΜΑ
Η χρήση θερμότητας ή η θερμότητα και ταυτόχρονα η μείωση της υγρασίας
, είναι δύο τρόποι για την επίσπευση της διαδικασίας του στεγνώματος. Πολλά
ναυπηγεία χρησιμοποιούν θερμαντές υπερύθρων, τοποθετημένους σε
απόσταση τουλάχιστον ενός μέτρου από τη γάστρα. Η γάστρα απορροφά 
τα κύματα υπερύθρων που προκαλούν θερμότητα. Επειδή οι υπέρυθρες
θερμαίνουν μόνο αυτό με το οποίο έρχονται σε επαφή, δεν πάει χαμένη
καθόλου θερμότητα στον περιβάλλοντα χώρο. θερμαντές υγραερίου ή
καυσίμου, δεν αποτελούν καλή επιλογή, καθώς παράγουν υγρασία και
υγραίνουν την ατμόσφαιρα.

ΣΤΕΓΝΩΜΑ - ΑΦΥΓΡΑΝΤΕΣ
Ένας αφυγραντής μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο μέσα σε τέντα, κατά
προτίμηση με μονωμένο διάδρομο, έτσι ώστε να μην κατασπαταλάται
ενέργεια στο διάδρομο του εργαστηρίου. Το ιδανικό είναι να μπορεί να
στεγνώνει το νερό που συγκεντρώνεται έξω από την τέντα. Αυτή η μέθοδος
μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί στην περίπτωση θέρμανσης με υπέρυθρες,
ανάλογα με τη σχετική υγρασία που υπάρχει στο εσωτερικό της τέντας.

ΣΤΕΓΝΩΜΑ - ΗΟΤVAC
Η μέθοδος στεγνώματος Ηοί\/3Ο, πρωτοεμφανίστηκε τον Ιούνιο του 2000 και
λειτουργεί με την τοποθέτηση επιθεμάτων γύρω από τη γάστρα. Υγρασία, οξέα
και γλυκόλη αντιμετωπίζονται με κενά αέρος. Η διαδι­κασία αυτή μπορεί να
επισπεύσει το χρόνο στεγνώματος δραματικά. Σε μερικές περιπτώσεις ο χρόνος
μπορεί να μειωθεί κάτω από τις δέκα μέρες, για ένα 10 μέτρο σκάφος. 
Προϋποθέτει όμως προσεκτική παρακολούθηση, επειδή η πολύ υψηλή
θερμοκρασία μπορεί να στραβώσει ή να αδυνατίσει το στρώμα. Πάντως,
πολλά ναυπηγεία κάνουν χρήση της μεθόδου HOTVACγια το στέγνωμα
σκαφών, που δεν είναι δυνατό να στεγνώσουν με άλλο τρόπο, ή που πρέπει
να στεγνώσουν σε μικρά χρονικά διαστήματα.

ΡΕ-LAMINATING
Εάν στρώματα που έχει υποστεί ζημιά απομακρύνθηκαν κατά το δεύτερο χέρι
της απολέπισης ή με αμμοβολή, η γάστρα θα χρειαστεί μία επαναεπίστρωση, 
για να ανακτήσει τις χαμένες της «δυνάμεις». Πριν ξεκινήσει οποιαδήποτε
εργασία, η γάστρα θα πρέπει να έχει καθαριστεί με ατμό και θα πρέπει να έχει
αφεθεί για να στεγνώσει. Η επαναεπίστρωση της γάστρας, σημαίνει την
αντικατάσταση των στρώσεων GRP που χάθηκαν, με εποξικό υλικό, το οποίο
είναι πιο ισχυρό, περισσότερο αδιάβροχο και αποτελεί καλύτερο συνδετικό
υλικό με την καθεαυτή επιφάνεια του πολυεστέρα. Οι τεχνικοί της όσμωσης,
χρησιμοποιούν ένα διαξονικό κάλυμμα οι ίνες να διατρέχουν το ύφασμα
διαγωνίως, οριζόντια και κάθετα, το οποίο είναι ισχυρότερο και ακολουθεί το
προφίλ του σκάφους. Το πρόβλημα με την επαναεπίστρωση, καθώς και με
κάθε εργασία fideglass, είναι να βεβαιωθεί κανείς ότι δεν υπάρχουν κενά αέρος,
ακάλυπτες από το κάλυμμα περιοχές ή υπερβολική ποσότητα πολυεστέρα, που
να έχουν επίπτωση στην ανθεκτικότητα και να επιτρέπουν την εξάπλωση της
όσμωσης. Οι τεχνικοί της όσμωσης χρησιμοποιούν ένα μηχάνημα που περνά
το ύφασμα μέσα από διάλυμα πολυεστέρα και το κόβει, εξασφαλίζοντας έτσι
το σωστό εμποτισμό του με το υλικό.

ΤΟ ΒΡΕΞΙΜΟ ΤΗΣ ΓΑΣΤΡΑΣ
Η ανθεκτικότητα και η καλή εφαρμογή του εποξικού υλικού, οφείλεται 
στους χημικούς του δεσμούς και εξασφαλίζεται με υποστρώματα, πριν το
στέγνωμα της πρώτης στρώσης. Κατά την προετοιμασία, τα εξαρτήματα της
γάστρας και τα αξονικά,  καλύπτονται. Στη συνέχεια καλύπτεται η γάστρα με
εποξικό υλικό βραδείας δράσης, εμπλουτισμένο με διοξείδιο του πυριτίου, 
για καλύτερο πήξιμο, που κλείνει τα μικρά κενά και προφυλάσσει από το να
τρέξει το διάλυμα στις οριζόντιες επιφάνειες.

ΤΟ ΚΟΨΙΜΟ ΤΟΥ ΥΦΑΣΜΑΤΟΣ
Το διαξονικό ύφασμα, αφού ποτιστεί με το διάλυμα και περαστεί από το μηχάνημα
laminating κι από εκεί στην τάβλα κοπής, κόβεται στο προκαθορισμένο σημείο
και τυλίγεται γύρω από έναν σωλήνα για να μεταφερθεί στο σκάφος. 
LΑΜΙΝΑΤΙG Πολύ προσεκτικά, ξετυλίγεται το ύφασμα από την ίσαλο γραμμή,
προς τα κάτω. Η συνεργασία ανάμεσα στα μέλη του συνεργείου εδώ, παίζει πολύ
σημαντικό ρόλο.Ένα άτομο χρησιμοποιεί το ρολό, βοηθώ­ντας έτσι τη στερέωση
του υφάσματος επάνω στη γάστρα ενώ οι υπόλοιποι δύο, ξεδιπλώνουν αργά το ύφασμα.

ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΕΝΟΥ ΑΕΡΟΣ
Μετά την τοποθέτηση του υφάσματος, προσαρμόζεται με ένα μαλακό ρολό στην
επιφάνεια και στη συνέχεια με ένα άλλο ρολό αλουμινένιο, δουλεύεται ώστε να
μην υπάρχουν καθόλου κενά αέρος.

ΓΕΜΙΣΜΑ ΤΩΝ ΚΕΝΩΝ ΚΑΙ ΛΕΙΑΝΣΗ
Αν η γάστρα δεν απαιτεί επαναστρωμάτωση, σημαίνει ότι ένα στρώμα εποξικού
υλικού που έχει ενισχυθεί με πηκτικό, έχει σφραγίσει αεροστεγώς τη γάστρα και 
εξασφάλισε το καλό «δέσιμο» του στρώματος της εξωτερικής επιφάνειας για την
τοποθέτηση του στόκου. Με ένα εργαλείο λειανσης screedoffairing πρέπει να
περαστεί όλη η επιφάνεια της γάστρας, όπως σοβαντίζεται ένας τοίχος. Ένα
υλικό για γεμίσματα, χαμηλής πυκνότητας, προστίθεται στο εποξικό υλικό και 
δημιουργείται ένα μείγμα που θυμίζει φυστικοβούτυρο. Αυτό εφαρμόζεται σε
πάχος 1 με 2 εκ. Όταν η διαδικασία αρχίσει, θα πρέπει να ολοκληρωθεί πριν 
σκληρύνει το εποξικό υλικό, γιατί διαφορετικά δεν θα πραγματοποιηθεί η χημική
τους ένωση. Το τρίψιμο της γάστρας είναι σκληρή δουλειά. Σε πρώτη φάση,
χρησιμοποιείται ένα περιστρεφόμενο τριβείο.

EΥΘΥΝΣΗ ΤΗΣ ΓΑΣΤΡΑΣ
Σε πρώτη φάση ένα τριβείο μήκους περίπου 5ΟΟmm χρησιμοποιείται για την
εύθυνση της επιφάνειας (την απομάκρυνση των κυματώσεων που πιθανώς έχουν
δημιουργηθεί). Στη συνέχεια, ένα τριβείο με γυαλόχαρτο Νο 40, χρησιμοποιείται 
ώστε να αποφευχθούν κενά και αυλάκια στο υλικό γεμίσματος. θα πρέπει να
ξαναγίνει έλεγχος στη συνέχεια για τη τυχόν σημεία που απαιτούν γέμισμα
και λείανση. Η όλη διαδικασία θα πρέπει να επαναληφθεί για άλλη μία μέρα
μέχρι η επιφάνεια της γάστρας να είναι τελείως λεία. Τέσσερεις φορές
συνήθως γεμίζεται και τρίβεται ένα σκάφος, μέχρι να είναι έτοιμο για την
τελική κάλυψη με εποξικό υλικό. Το σκάφος τοποθετείται μέσα σε μία τέντα
πολυαιθυλενίου και θερμαντές υπερύθρων ρυθμισμένους στους 22ο 0 ενώ η
υγρασία θα πρέπει να βρίσκεται κάτω από το 50%. Αν η θερμοκρασία είναι 
πολύ χαμηλή ή πολύ υψηλή, το εποξικό υλικό δεν θα δράσει σωστά. Όταν ο 
κα­ρός είναι κρύος, όλα τα γεμίσματα εποξικού υλικού και όλα τα υποστρώματα
, θα πρέπει να εφαρμόζονται μέσα σε τέντα.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΑΠΙΣΤΡΩΣΗΣ
Η γάστρα καλύπτεται πάνω από την ίσαλο γραμμή. Επίσης, καλύπτονται όλα
τα εξαρτήματα της γάστρας με χαρτοταινία καθώς και τα σημεία έδρασης της
γάστρας στη βάση. Προκειμένου να αποφευχθεί η δημιουργία «σκαλοπατιού»
στο σημείο που τελειώνει η επίστρωση, η ταινία αφαιρείται και επανατοποθετείτα
ι μετά από κάθε στρώση. Η γάστρα καθαρίζεται και σκουπιζεται με ηλεκτρική
σκούπα, προκειμένου να φύγει όλη η σκόνη, θερμαντικά σώματα τοποθετούνται
περιφερειακά της γάστρας προκειμένου να εξασφαλίσουν την υψηλή θερμοκρασία
που απαιτείται για τον πολυμερισμό του εποξικού υλικού. Το πρώτο στρώμα του 
εποξικού τοποθετείται με ρολό ενώ με ένα πινέλο αφαιρούνται οι φουσκάλες
αέρος οι οποίες δημιουργούνται. Το εποξικό στεγνώνει γρήγορα. Για τον λόγο
αυτό, η δουλειά πρέπει να γίνεται παράλληλα από 3 - 4 τεχνικούς. Καλό είναι
, το κάθε στρώμα του εποξικού υλικού να είναι διαφορετικού χρώματος, ώστε 
να εξασφαλίζεται η κάλυψη όλης της γάστρας. Αναλόγως της κατάστασης της
γάστρας, απαιτούνται 5-6 χέρια εποξικού υλικού. Το τελικό χέρι πρέπει να είναι
διαφορετικού χρώματος από την μουράβια που θα χρησιμοποιηθεί ώστε στο μέλλον
ο τεχνικός που θα αφαιρέσει τις παλιές μουράβιες να γνωρίζει που αρχίζουν οι 
στρώσεις εποξικού. Όταν τελειώσει η διαδικασία αυτό, το σκάφος είναι έτοιμο
για μουράβιασμα.

1 σχόλιο:

  1. Πολύ ενδιαφέρουσα για εμάς τους θαλασσινούς αυτή η ανάρτηση.
    Σας ευχαριστούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...