Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Το χρώμα στη διαφήμιση


Το χρώμα στη διαφήμιση.
Η περιπέτειες μιας ιστορικής διαδρομής.

Αυτό το πέρασμα όμως αργεί να επικρατήσει. Στην αρχή εμφανίζονται καταχωρήσεις που παρότι τείνουν να ξεφύγουν από την τυπική παρουσίαση του κουτιού συσκευασίας, εξακολουθούν να περιορίζονται, σε συμβατικές τεχνικές και εύκολα εφέ που δεν ξεχωρίζουν από μια καθιερωμένη για χρόνια αισθητική συνταγή. Εξ άλλου ακόμη και αν αρχίζουν σιγά-σιγά να εμφανίζονται εσωτερικοί χώροι με χρώματα στους τοίχους και έξυπνες ιδέες διακόσμησης το κουτί παρμένη μαζί τους στη σελίδα καταχώρησης αποτελώντας τον πυρήνα του διαφημιστικού μηνύματος. Με το πέρασμα του χρόνου όλο και περισσότερες ιδέες εμφανίζονται κυρίως στις σελίδες των περιοδικών. Η προσοχή τώρα επικεντρώνεται στο φόντο, σε κάποια συμπληρωματικά στοιχεία που με την παρουσία τους υπογραμμίζουν τα πλεονεκτήματα του χρώματος ή προβάλλουν την όχι τόσο επιβλαβή σύνθεση του : ΄ένας καταρράκτης , ο πυθμένας ενός ποταμού, ένα καταπράσινο δάσος, πλαισιώνουν την εικόνα του προϊόντος, που τώρα αρχίζει να αποκτά μικρότερες διαστάσεις. Όμορφοι εσωτερικοί χώροι, κάποια υποδείγματα άψογα διακοσμημένων και χρωματισμένων σπιτιών, καταλαμβάνουν πλέον όλη την έκταση της διαφημιστικής καταχώρησης, αποδεικνύοντας έτσι την αξία και τη σημασία της χρήσης των χρωμάτων στη ζωή μας. 

Η αύξηση του βιοτικού επιπέδου του μέσου Έλληνα ή ανάπτυξη της οικοδομικής δραστηριότητας σε συνδυασμό με τα ευέλικτα στεγαστικά προγράμματα των τραπεζών έδωσαν τη δυνατότητα στον Έλληνα να αποκτήσει την δική του στέγη. Λογικά λοιπόν έδειξε και περισσότερο ενδιαφέρον για την ποιότητα των στοιχείων που χρησιμοποιούνται στο σπίτι του. Έτσι μια νέα αγορά δημιουργείται για την ελληνική χρωματοβιομηχανία που πλέον βρίσκει μέσα να επικοινωνήσει με τον τελικό καταναλωτή και μάλιστα με μηνύματα που τον εκφράζουν. Ο συσχετισμός κόστους-κέρδους έχει αντικατασταθεί από την σχέση ποιότητας-ασφάλειας. Τα ερευνητικά τμήματα των χρωματοβιομηχανιών εστιάζουν τις εργασίες τους στην παραγωγή καινοτομικών προϊόντων , εύχρηστων και όσο το δυνατόν υγιεινών, ώστε να αποκτήσουν το συγκριτικό πλεονέκτημα σε μια συνεχώς αυξανόμενη ανταγωνιστική αγορά. Παράλληλα μια νέα μόδα έρχεται να καταλάβει ένα σημαντικό κομμάτι στο ράφι των καταστημάτων. Το διακοσμητικό χρώμα. Η λευκή εποχή του τοίχου έχει αντικατασταθεί από τις εντυπωσιακές εφαρμογές τεχνοτροπιών. Μια λογική που δίνει έντονο χαρακτήρα σε κάθε χώρο και μειώνει αισθητά το χρόνο ανακύκλωσης του προϊόντος χρώμα. Οι έντονα βαμμένοι χώροι αλλάζουν χρώμα, ανανεώνονται πιο συχνά από το παραδοσιακό λευκό που διακρίνεται από τη διαχρονικότητα του. Σε συνδυασμό μάλιστα με την αυξημένη τάση το Φτιάχτο Μόνος σου στη χώρα μας, το νέο κομμάτι της αγοράς που αφορά τον ιδιώτη αυξάνει το μερίδιο του και κατά επέκταση επικεντρώνει και το διαφημιστικό ενδιαφέρον των εταιρειών του κλάδου. Τα μηνύματα μέσα από τις καταχωρήσεις γίνονται πιο ενδιαφέροντα πιο εμπορικά. Το χρώμα πλέον είναι ένα καταναλωτικό προϊόν που απευθύνεται σχεδόν παντού. Σιγά-σιγά το κουτί συσκευασίας αποκτά όλο και μικρότερες διαστάσεις , ενσωματώνεται στο γενικότερο πνεύμα της καταχώρησης, συμμετέχει απλά και μόνο για να τονίσει το θέμα, ενώ σταδιακά εμφανίζονται νέα στοιχεία, ακόμη και άσχετα με το χρώμα που υποδηλώνουν όμως, εύλογα το μέγεθος της σημασίας και της αξίας του. Έξυπνα σχεδιασμένα λογότυπα, ένα παγόνι, ένα άλογο, η παλέτα κάποιου ζωγράφου της Αναγέννησης, είναι σημάδια της στροφής προς μια νέα κατεύθυνση.

 Μαζί με την ολοένα και μεγαλύτερη άνοδο της διαφημιστικής δαπάνης, αρχίζει πλέον να εφαρμόζεται και στο χώρο των χρωμάτων η αντίληψη πως τα όρια της τέχνης και της διαφήμισης έχουν πάψει προ πολλού να υπάρχουν. Ο συμβολισμός το υπονοούμενο οι μεταφορές, το χιούμορ, οι έξυπνες εκπλήξεις μ κυριαρχούν στις περισσότερες διαφημιστικές καταχωρήσεις κάνοντας τις πιο ελκυστικές και πιο προσιτές στον απλό ιδιώτη και καταναλωτή. Το αποτύπωμα ενός χεριού , μια ξύλινη καρδιά, δύο όμορφα μάτια, η παρουσία ενός μοντέλου, οι πεταλούδες, ένα κουτί που μεταμορφώνεται σε πισίνα, κάποια λουλούδια, οι ανάποδες καταχωρήσεις που ανατρέπουν τα δεδομένα , τα μουσικά όργανα που συνθέτουν τη συμφωνία των χρωμάτων. Αυτά είναι τα σύμβολα των νέων μηνυμάτων, η νέα γλώσσα στη διαφήμιση. Είναι οι συνειρμοί της εποχής μας που ανοίγουν καινούργιους δρόμους τόσο στην επικοινωνία, όσο και στην άμεση και πιο αποτελεσματική πληροφόρηση. Γιατί η πολυπλοκότητα των ημερών μας έχει πλέον επιβάλλει τη δική της αλήθεια. Δεν μετράει τόσο το τι θα πεις αλλά το πως θα το πεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...