Σάββατο, 23 Απριλίου 2011

Μανέ : Ο εφευρέτης του μοντερνισμού.


«ΜΑΝΕ, Ο ΕΦΕΥΡΕΤΗΣ του μοντερνισμού», είναι ο τίτλος μιας μεγάλης αναδρομικής έκθεσης που αφιερώνει το παρισινό Μουσείο του Ορσέ στον γάλλο ζωγράφο Εντουάρ Μανέ, παρουσιάζοντας το έργο του μέσα στο πλαίσιο της εποχής και των γεγονότων που έζησε.
Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να μυηθεί στις έρευνες και αναλύσεις που έγιναν πρόσφατα για το έργο του Μανέ, τοποθετώντας τον σαν πρωτοπόρο καλλιτέχνη, που έδωσε μια αυθεντική μαρτυρία πέρα από εικαστικές μόδες, εγγράφοντας την τέχνη μέσα στο ζωντανό ρεαλιστικό βίωμα.
Το Μουσείο του Ορσέ ανασυνθέτει την πορεία του ζωγράφου, παρουσιάζοντας σε εννέα θεματικές ενότητες 140 έργα του Μανέ, πίνακες, ακουαρέλες, σχέδια και τριάντα έργα ζωγράφων της εποχής του. Προβάλλεται ειδικότερα η επιρροή από τη μαθητεία του στο ατελιέ του ζωγράφου Τομά Κουτίρ, η ώθηση που του έδωσε ο Μποντλέρ, η «μεταρρύθμιση της θρησκευτικής τέχνης», η επίδραση του ιμπρεσιονισμού.
Ο Μανέ ήταν στρατευμένος στους δημοκρατικούς αγώνες. Συμμετείχε σε μεγάλες ιστορικές ανακατατάξεις, επαναστάσεις, μάχες, πολέμους, δίνοντας προσωπική μαρτυρία για σημαντικά γεγονότα της εποχής. Η έκθεση επιδιώκει να δείξει τις πολλαπλές σχέσεις που διατήρησε με την κουλτούρα του ρομαντισμού, εικονική, λογοτεχνική, πολιτική, τις ερωτικές του φαντασιώσεις, τις σκοτεινές πλευρές του.
Γεννήθηκε στο Παρίσι από μεγαλοαστική οικογένεια. Αρνήθηκε να κάνει σπουδές νομικής κι όταν απέτυχε στην προοπτική να γίνει αξιωματικός του ναυτικού, στράφηκε στη ζωγραφική. Παρουσίασε τα πρώτα έργα του το 1860. Ξεχώρισε χρησιμοποιώντας νέες τεχνικές χρώματος και ειδικό χειρισμό του φωτός, προσεγγίζει όμως τον ιμπρεσιονισμό σε ορισμένα θέματα όπως πορτρέτα, θαλασσινά τοπία, παρισινή ζωή, νεκρές φύσεις.
Ο Μποντλέρ θεωρούσε ότι ο ρόλος του Μανέ ήταν «να αποκαταστήσει την απλότητα, την ειλικρίνεια και την ανιδιοτελή αγάπη στη ζωγραφική». Ο ζωγράφος θέλει να κάνει τους άλλους να δουν απαρατήρητες εικόνες και πτυχές της ζωής. Ο ρεαλισμός του τον ευαισθητοποιεί σε ό,τι παρατηρεί. Τα βρόμικα χέρια των φτωχών, τη φανταχτερή χυδαιότατα, τη βιαιότητα ορισμένων καθημερινών σκηνών. Ωστόσο, καθώς έχει σπουδάσει στη «ρομαντική σχολή», μπορεί να βλέπει και πιο πέρα από ό,τι αντιπροσωπεύουν εξωτερικά οι καταστάσεις.
Ο ζωγράφος σοκάρισε με ορισμένα έργα του. Στον πίνακα «Ολυμπία» το μοντέλο του δεν είναι μόνο μια πόρνη που προσφέρει προκλητικά το κορμί της, αλλά μια γυναίκα με προσωπικότητα, που σε καρφώνει με το βλέμμα. Ολα τα έργα του περιγράφουν διάφορα κοινωνικά στρώματα, μεγαλοαστούς στο μπαλκόνι, καλλιτέχνες, ισπανίδες χορεύτριες, συγκεντρώσεις σε μπαρ. Παρουσιάζει όλους τους τύπους ανθρώπου και όλες τις κοινωνικές κατηγορίες, απεικονίζοντας τη βαθιά ύπαρξη που «κατοικεί» πίσω από τη βιτρίνα της εμφάνισης. Η ζωγραφική του παρουσιάζει την πραγματική θέση που παίρνει το άτομο μέσα στον κόσμο. Γι' αυτή την αυθεντική του έκφραση ο Μανέ θεωρείται σήμερα «ο πρωτοπόρος του μοντερνισμού».
Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...